Vergeet niet over te stappen naar GA4

Het einde van Universal Analytics is nabij en het is (eigenlijk al een tijdje) tijd voor Google Analytics 4! Vanaf 1 juli 2023 wordt de gegevensverzameling van Universal Analytics namelijk volledig stopgezet.

het is tijd voor Google Analytics 4 (GA4)

Het einde van Universal Analytics is nabij en het is (eigenlijk al een tijdje) tijd voor Google Analytics 4! Vanaf 1 juli 2023 wordt de gegevensverzameling van Universal Analytics volledig stopgezet en dat betekent dat je vanaf dat moment niets meer door kan meten op je website middels Universal Analytics (UA). Daarom is het noodzakelijk om vóór die datum over te stappen op Google Analytics 4. Alleen dan is het mogelijk om de analyses van je website te blijven volgen. In deze blog geven we meer informatie over deze overstap.

 

”Universal Analytics zal per 1 juli 2023 stoppen met functioneren. De zakelijke versie Universal Analytics 360 werkt nog tot 1 oktober 2023.”

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwste versie van Google Analytics. Het brengt een aantal nieuwe functies en veranderingen met zich mee, waaronder:

✓ Meer ondersteuning voor offline gegevens in GA4.

In tegenstelling tot Universal Analytics, waarbij alleen met een 360 account een koppeling met BigQuery kon worden gemaakt, is dit nu ook mogelijk voor de gratis accounts in GA4. Hierdoor krijg je toegang tot de ruwe GA4-data met tal van mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het uitvoeren van diepgaande data-analyses en de mogelijkheid om meerdere databronnen te verrijken en te koppelen om nog meer waarde uit je data te halen.

✓ Een nieuw gegevensmodel dat betere cross-device tracking mogelijk maakt.

GA4 maakt gebruik van een event-driven datamodel, vergelijkbaar met dat van Google Analytics for Firebase, waarbij Google afstapt van het session-based datamodel van eerdere versies van Google Analytics. Het event-based model sluit beter aan bij de huidige manier van website-ontwikkeling.

✓ Een nieuwe interface in GA4.

Bij de reguliere gebruiker van Google Analytics zal met name de nieuwe interface voor verwarring zorgen. Veel van de standaard rapporten van Universal Analytics hebben plaatsgemaakt voor vrij in te richten overzichtspagina’s. Uniek hieraan is dat je niet alleen de inhoud van de overzichtspagina’s kunt aanpassen, maar ook het attributiemodel dat in de rapporten wordt toegepast.

✓ Machine learning

Een vierde voordeel van GA4 is het gebruik van machine learning. Door middel van geavanceerde datasets worden slimme voorspellingen gedaan over het toekomstige gedrag van website bezoekers.

Waarom je eigenlijk al overgestapt had moeten zijn

GA4 is al een tijdje beschikbaar, naast de oudere versie. Nu Universal Analytics echter in juli 2023 verdwijnt, is het tijd voor actie om te voorkomen dat je data en inzicht verliest! Het is namelijk niet mogelijk om je data van Universal Analytics over te zetten naar GA4. Als Universal Analytics stopt, ben je zes maanden daarna je data kwijt.

 

Daarom raden we aan om je GA4 set-up zo snel mogelijk klaar te hebben. Zo voorkom je een groot gat in je analyses en geef je teams genoeg tijd om met GA4 te leren werken.

 

Tot slot is overstappen minder eenvoudig dan je wellicht denkt. Met alle nieuwe functies moeten er veel keuzes gemaakt worden en moet je beslissen wat je wilt meten. We merken dat veel bedrijven het half en onjuist inrichten, zelfs als ervaren marketeers dit doen. Het is echt een vak voor Analytics experts.

GA4. Als je het nog niet hebt gedaan, moet je nu overstappen.

Het is belangrijk om te begrijpen dat historische gegevens van Google Universal Analytics niet automatisch worden overgezet naar GA4. Dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat je je gegevens op de juiste manier overzet. Na de uitfasering datum heb je nog zes maanden om je gegevens te bekijken en te exporteren uit Universal Analytics, maar daarna zijn ze voorgoed verdwenen.

Dus, als je nog geen GA4-properties hebt ingesteld, is het tijd om dat te doen. Door je website nu te configureren, kun je meer gegevens verzamelen en meer inzicht krijgen in het gedrag van je bezoekers. Hoe meer gegevens je verzamelt, hoe effectiever je zult zijn in het “post-Universal Analytics-tijdperk”.

Als je hulp nodig hebt bij het overstappen naar GA4, neem dan contact met ons op. We hebben veel ervaring met het configureren van Google Analytics 4 en helpen je graag bij het maken van een soepele overgang naar de nieuwe versie.

BINNENKORT EVEN PRATEN?