4 influencer marketing trends om in de gaten te houden voor 2023
In de afgelopen jaren is influencer marketing een onmisbaar onderdeel geworden van het huidige reclame landschap. Volgens Insider Intelligence nam de uitgave aan influencer marketing binnen advertising in 2022 met bijna 30% toe in vergelijking met 2021. Nu influencer marketing elk jaar een steeds grotere rol speelt in de reclamebranche, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen en hierop in te spelen. Voor het dit jaar hebben we ook weer een lijst samengesteld van de belangrijkste trends op het gebied van influencer marketing voor 2023!
Trend 1: TikTok, Micro-Influencers & Generatie Z
Een sociaal platform dat in 2022 een grote groei heeft doorgemaakt, is TikTok. Hierdoor nam het platform de tweede plek in op de ranglijst van influencer marketing spend per platform (Insider Intelligence, 2022). Verwacht wordt dat TikTok in 2023 zelfs Instagram zal overtreffen op het gebied van het aantal actieve maandelijkse gebruikers. Naast de groei van influencer marketing op TikTok, zien we ook een toename in de populariteit van nano-influencers en micro-influencers. Nano-influencers hebben een bereik van maximaal 5.000 volgers, terwijl micro-influencers tussen de 5.000 en 50.000 volgers hebben. Het groeiend aantal kleinere influencers is te verklaren door het algoritme achter TikTok, waarbij kleinere creators beloond worden met meer zichtbaarheid. Hierdoor kunnen creators snel een grotere following opbouwen. Dit maakt TikTok het ideale platform voor marketeers om samen te werken met influencers.
Een specifieke doelgroep die bereikbaar is via TikTok, is Generatie Z. Uit onderzoek blijkt dat deze generatie gemiddeld 80 minuten per dag op TikTok doorbrengt en de app tot wel 19 keer per dag opent (For You Agency, 2022). Bovendien blijkt ook dat 60% van Generatie Z producten koopt die ze zijn tegengekomen op TikTok. Hier is zelfs een speciale hashtag voor bedacht: #TikTokMadeMeBuyIt. Het is belangrijk om te begrijpen dat Generatie Z een generatie is die probeert een verschil te maken online en kritisch is ten opzichte van merken die niet aan bepaalde verantwoordelijkheden op het gebied van milieu, inclusiviteit en maatschappij voldoen. Dit is een generatie die zelf bepaalt wat trending is en zich hier niet door laat sturen. Het is daarom belangrijk voor merken om snel op trends in te springen, en hier zijn micro-influencers hét geschikte middel voor.
Trend 2: User Generated Content
In een sterk verzadigde reclamemarkt verdelen consumenten steeds selectiever en voor steeds kortere periodes hun aandacht. Dit betekent dat ze voornamelijk aandacht besteden aan de content die hen interesseert, waarbij reclame vaak verwaarloosd wordt. Om als merk relevant te blijven en aandacht te krijgen van jouw doelgroep, wordt steeds vaker de content van influencers (betaald) ingezet door merken zelf. Influencers zijn content creators van beroep en zijn daarom specialisten in het creëren van content en het neerzetten van een merk. In dit geval noemen we deze vorm van User Generated Content zelfs Influencer Generated Content. Doordat merken zelf gebruik maken van content waar consumenten op een natuurlijke manier aandacht aan geven, kan het publiek zich beter identificeren met het merk. Dit heeft te maken met herkenbaarheid en het gevoel van vertrouwen. Dit leidt tot meer zichtbaarheid en engagement op social media, evenals een bepaalde mate van authenticiteit. Bovendien, door de identificatie met het merk, is het publiek sneller geneigd het advies van de influencer op te volgen. User Generated Content kan zelfs tot productaankopen leiden bij herhaalde inzet. Ten slotte is het inzetten van User Generated Content een betaalbare manier van contentcreatie, omdat er voor het merk geen hele shootdag aan vooraf gaat.
Trend 3: Influencer marketing in een full-funnel aanpak
Volgens traditionele marketingmodellen was influencer marketing een techniek die vooral gericht was op het opbouwen van engagement en vertrouwen in een product of merk. Maar in 2023 gelden deze modellen niet meer, influencer marketing is namelijk uitgegroeid tot een full-funnel aanpak.
Om dit te verduidelijken, kijken we graag naar de marketingfunnel als een trechter. Hierin krijgt de consument bovenaan de trechter zijn eerste kennismaking met jouw merk of product, en uiteindelijk besluit hij onderaan de trechter jouw product daadwerkelijk aan te schaffen. Tijdens een top-funnelcampagne introduceer je jouw merk of product bij een nieuw publiek, en probeer je zo groot mogelijk bereik te creëren. Hier kun je influencer marketing inzetten door middel van storytelling content: zoals unboxing video’s, branded content of gidsvideo’s.
In het midden van de trechter is het doel om ‘top of mind’ te blijven bij jouw publiek en hen te informeren over jouw product of dienst. Hier is het belangrijk om veel te sturen op engagement en interactie. Hier kun je influencer marketing aan koppelen door bijvoorbeeld giveaways te organiseren, informatieve video’s te verspreiden, livestreams op te nemen of behind-the-scenes video’s te delen.
Tot slot, onderaan de trechter is het doel om geïnteresseerd publiek te laten converteren naar klanten. Hier is het belangrijk om links te plaatsen, leads te identificeren en te sturen op verkoop. Hier kun je influencer marketing inzetten door productrecensies te creëren, aanbiedingen en promotiecodes te verspreiden of testimonials door de influencer te laten schrijven.
Een voorbeeld van een merk dat influencer marketing als full-funnel aanpak heeft gebruikt, is Stëlz B.V. Door influencer Monica Geuze op tijd te koppelen aan het merk toen zij in 2020 op de markt kwamen, werd haar bereik ingezet en gingen haar volgers massaal over op het product. De online opwinding die hierdoor ontstond, was zo groot dat Stëlz B.V. direct als grote speler op de markt verscheen. Het feit dat het publiek het drankje op grote schaal goed ontving en het vervolgens herhaaldelijk aanschafte, bewijst dat de full-funnel aanpak via influencer marketing mogelijk en zelfs succesvol is als het juist wordt uitgevoerd.
Trend 4: Personal Branding als basis voor Influencer Marketing
Steeds meer influencers realiseren zich de waarde van het opbouwen van een sterk persoonlijk merk. Dit betekent dat zij meer aandacht gaan besteden aan hun online zichtbaarheid en reputatie, en zich onderscheiden van andere influencers in hun niche. Als gevolg hiervan zullen merken steeds vaker op zoek gaan naar influencers met een sterk ontwikkeld persoonlijk merk, in plaats van naar influencers met alleen een groot aantal volgers. Dit zal bijdragen aan een meer relevante en overtuigende influencer marketing campagne voor merken, aangezien de persoonlijke merkwaarden en stijl van de influencer beter aansluiten bij het merk en de doelgroep.